Reisblog 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Elisa Hertog - WaarBenJij.nu Reisblog 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Elisa Hertog - WaarBenJij.nu

Reisblog 4

Door: Elisa den Hertog

Blijf op de hoogte en volg Elisa

29 Oktober 2016 | Ghana, Accra

Reisblog 4
Zaterdag 29-10, Accra, Mataheko

Hoi,

Wat info over de afgelopen dagen.

Woensdag 26-10
Deze dag weer op dezelfde afdeling als de dag ervoor.
Nu gestart om 8.00 uur. Binnen 1,5/ 2 uur zijn er weer twee bevallingen geweest.
De eerste was al bezig toen wij aankwamen. De baby kwam per vacuümpomp ter wereld.
Ook nu weer gezien hoe alles gaat: metingen bij de baby, knip en hechtingen bij de moeder.
Dit keer was er een erg aardige verloskundige. Zij is de incharge van de afdeling. Dit houdt in dat zij een soort van hoofd is van de afdeling. Zij vertelde heel vriendelijk en enthousiast wat ze deed en werkte naar mijn idee preciezer en voorzichtiger dan haar collega van de vorige dag.
Er zijn 2 ruimtes waar de zwangeren liggen wanneer zij weeën hebben. In één ruimte kunnen 5 vrouwen liggen, in de andere ruimte 3. Pas als ze voldoende ontsluiting hebben, vanaf 7 cm volgens mij, gaan ze naar de verloskamers. Dit wordt regelmatig gemeten.
Op een gegeven moment stond één van de vrouwen vanuit zo’n ruimte op, liep een paar meter, ging kreunend zitten/liggen in de hal en daar was het hoofd van de baby al. 10/20 seconden later helemaal. Zo kan het dus ook!!
Deze dag zijn er nog zo’n 2/3 baby’s geboren. Het was een erg hectische dag.
Ook was er een vrouw met hypertensie vanuit een ander ziekenhuis overgekomen waar vooral aan het begin, de kritieke fase veel aandacht naar uit ging. Zij kwam aan zuurstof te liggen midden in de hal. Wat ik van een collega begreep was dat de baby al was overleden. Hoe en wat verder weet ik niet.
Ik ben namelijk meegegaan naar een vrouw die naar het Theatre moest, dit is de OK= operatiekamer. Zij kreeg een keizersnede. In NL wilde ik dit ook graag eens zien, maar er waren op een gegeven moment wat te veel en te vaak stagiaires die dit wilden, dus dat is er niet meer van gekomen. Hier kon het dus wel!
Een schort over mijn kleding, mond- en haarkapje op, slofjes aan en kijken maar.
De OK lijkt wel meer op hoe het in NL is dan bv. de verloskamers. Dit moet natuurlijk ook wel wat betreft hygiëne e.d. Wel veel kleiner, hier waren 2 OK’s, naast elkaar, gescheiden door een soort gordijn. In Heerenveen had je 6/8 OK’s en in Leeuwarden en Groningen ongetwijfeld nog meer.
Voordat aan de keizersnede= section=sectio begonnen werd, keek ik nog even bij de buurvrouw, waarbij vleesbomen verwijderd werden.
De keizersnede was zo gedaan. De verloskundige was erbij om de baby te verzorgen en het OK personeel maakte de buik weer netjes dicht, dit alles binnen 30 min/45 min.
Het was leuk om dit eens te hebben gezien! Hierna was de dienst voorbij en hebben we gedag gezegd tegen het personeel op de afdeling om de volgende dag te starten op de ANC.

Donderdag 27-10 & vrijdag 28-10
Deze dagen bracht ik door op de ANC/PMTC. ANC staat voor Anter Natal Care. Zorg/controle van moeder en baby een paar dagen na de bevalling. PMTC staat voor Prevension Mother to Child Transmission. Dit houdt in het voorkomen van HIV van de moeder op de baby.
’s Ochtends eerst kregen de vrouwen op een soort binnenplaats informatie over HIV, malaria, bloeden, een urinepotje, dingen die de ma moet weten, etc.
Er waren voornamelijk zwangeren. Zij kwamen één van de zes kamertjes binnen waar een verloskundige de bloeddruk meet, urine stript, bekijkt in welke week van de zwangerschap de vrouw zit en eventueel een HIV- test doet wanneer niet bekend is of een vrouw HIV heeft. Daarnaast krijgen de vrouwen bij een bepaald aantal weken zwangerschap 3 malariatabletten aangereikt, wordt er bij iedere vrouw de uterus= baarmoeder gemeten door eerst te voelen waar deze zit, wordt gevoeld hoe de baby ligt en wordt hiervan de hartslag gemeten.
Bijna alles ook gedaan, behalve het meten van de hartslag van de baby. Leuk om te doen.
Zoals ik eerde noemde kwamen er ook vrouwen die pas bevallen waren met hun baby.
Van de moeder wordt de bloeddruk gemeten, gevoeld hoe ver de uterus is gedaald en zo nodig andere vragen en klachten behandeld, dit geldt ook voor de zwangeren.
Bij de baby wordt gekeken naar de reflexen en spierspanning= tonus door bv. te knijpen in de handjes en loslaten, dan schrikt de baby in de meeste gevallen, wat een goed teken is. De ogen worden bekeken, de hals-/nekplooi, 5 vingertjes aan elk handje, 5 teentjes aan elk voetje, het mondje/ gehemelte, gevoeld wordt of de rugwervel heel is en ook de 2 openingen bovenop het hoofd en achterop. De bovenste moet binnen 1,5 jaar dicht zijn achterop het hoofd binnen 6 weken is wat mij verteld werd. Sommigen van jullie moeders zullen dit weten.. Leuk om te zien en te weten!

Zowel donderdag- als vrijdagavond bij dezelfde tent uit eten geweest. Stel je hier niet te veel bij voor. Niet luxe, supers schoon of supermooi.
Vrijdagavond 10 Cedi betaald voor patat met een kipburger met wat lekkers erop. Dit is omgerekend €2,50, erg goedkoop dus. Dat maakt ook dat je gemakkelijk even ergens wat gaat eten of het ophaalt.

Zaterdag 29-10
De dag van vertrek. Vandaag konden we uitslapen!! Nouja, om 7.00 uur waren we wakker.. Licht, geluid van de buren.. Volop leven. Toch nog wel even lekker gelegen.
Rustig ontbeten met z’n vieren en toen ben ik de kofferboel gaan her inpakken.
Verder een relaxed dagje. Nog even heerlijk gelezen buiten in de zon!
Vanavond om 18.00/19.00 uur gaan we richting vliegveld en verwacht morgenvroeg weer in NL te zijn!
Ik heb vooral de afgleopen week veel gezien, geleerd en ook het idee gehad dat ik stiekem toch wel een beetje van Ghana ben gaan houden. De mensen in het ziekenhuis waren erg aardig, de cultuur met de muziek overal te horen op straat, de winkeltjes en mensen overal, de trotro’s, alles eigenlijk.
Je went er op een gegeven moment aan. Toch ook zin om naar huis te gaan!
Wie weet ooit nog eens een reis door het land om wat meer te zien van de andere gebieden zoals het platteland en het Voltameer!

Nou, voor nu, tot ziens!! Groetjes & liefs!

(Het verhaal niet teruggelezen, dus foutjes e.d. kunnen voorkomen…1)

• 30 Oktober 2016 - 07:49

Rita:

Elisa,
    wat een prachtig verslag. Niet alleen jij hebt veel geleerd maar ik steek er ook veel van op. Top verslag! Wat een ervaring.

• 30 Oktober 2016 - 09:00

Albertine:

Denk dat je zeker veel hebt gezien in korte tijd.
    Hoop dat je Afrika avontuur voldeed aan je verwachtingen en je
    Een fijne tijd hebt gehad via stichting You & Ghana :)
    Veel succes in je nieuwe baan!

• 31 Oktober 2016 - 11:33

Fokje Den Hertog:

Elisa gisterochtend ben je weer veilig aangekomen in Holland! Jou wens die je altijd hebt gehad om eens in Afrika te kijken / helpen in de zorg is hiermee in vervulling gegaan .
    Ghana zal je lang bij blijven en de ervaring die je op hebt gedaan kunnen ze je nooit meer afpakken Elisa!
    Hier bij je ouders broer en zus en met Watte heb je weer echt Hollands eten gehad stampot boerenkool !
    Hierna ging je echt naar jullie eigen huis. iedere dag zul je Watte vast wel weer wat vertellen
    Morgen je nieuwe werk in Groningen al is het erg snel na Ghana reis veel werk plezier Elies!

Tot ziens Gr. je ouders

• 01 November 2016 - 03:41

Sieka:

Hoi Elisa, ik kon dus je verslag even bekijken. Wat een ervaring zeg! Hier gaan ook veel verpleegkundigen in opleiding naar een Afrikaans land. Je leert creatief te zijn met dat wat je voor handen hebt en ziet alles vanuit een ander perspectief. Heel leerzaam en het maakt je zelfstandig. Je zult vast nog vaak aan deze weken terug denken. Dat je zelfstandig en leergierig bent is duidelijk anders had je dit niet gedaan. Knap hoor.
    Alvast veel succes met je nieuwe baan! Groetjes van de andere kant van de oceaan.